About Nutheorie

Verantwoord & effectief leren

‘Een begrijpelijke, doeltreffende, maar ook leuke cursus verzorgen voor onze cursisten en hen op een verantwoorde manier voorbereiden op het theorie-examen. Iets wat nog ontbrak in het traject naar het autorijbewijs, maar waar wel grote vraag naar was.’
NuTheorie biedt een dienst die wij nog misten in het traject naar het rijbewijs: een dienst volledig aangepast naar de wensen van de klant om effectief en verantwoord voor te bereiden op het theorie-examen.

Hoe werkt ‘t?

Eerst krijgen de cursisten toegang tot ons eigen digitale platform, waar voor 6 tot 8 uur aan lesmateriaal op staat. Door middel van het e-book en honderden oefenvragen kan de cursist zich thuis goed voorbereiden. Tijdens de dagcursus nemen onze deskundige, maar ook zeker enthousiaste cursusleiders in bijna 7 uur de theorie verder door met een groep gemotiveerde cursisten.
De combinatie van het digitale lesmateriaal en oefenvragen met een dagcursus zorgt voor complete beheersing van de theorie en een grote kans op slagen. NuTheorie gebruikt methodes die de stof verhelderen én een aantrekkelijke twist geven. Zo leer je de theorie op de meest leuke en effectieve manier!
Check de pagina De kracht van een goede theorieopleiding als je benieuwd bent hoe het precies komt dat de cursus zo effectief werkt.

Hoe draagt NuTheorie bij aan de verkeersveiligheid?

NuTheorie helpt meer dan 120.000 cursisten per jaar op weg naar hun theorie en de populariteit van onze eendaagse cursussen groeit nog elke dag, omdat kandidaten het simpelweg een fijne manier van studeren vinden. In plaats van dikke pillen doorbladeren of wekenlang ‘s avonds in een klaslokaaltje zitten, kiezen velen voor een cursus die hen niet alleen laat slagen, maar ook echt aanspreekt.

A bar chart showing the percentage of people who are in the uk.

NuTheorie helpt meer dan 120.000 cursisten per jaar op weg naar hun theorie en de populariteit van onze eendaagse cursussen groeit nog elke dag, omdat kandidaten het simpelweg een fijne manier van studeren vinden. In plaats van dikke pillen doorbladeren of wekenlang ‘s avonds in een klaslokaaltje zitten, kiezen velen voor een cursus die hen niet alleen laat slagen, maar ook echt aanspreekt.

A group of people standing next to each other.

Hoe ‘t ooit begon

NuTheorie is opgericht door vrienden met een duidelijke missie en ambitie, en dat is aan elk aspect te merken: het plezier waarmee ze elke dag aan de slag gaan, de passie waarmee ze elk detail perfectioneren, en de trots die van hen afstraalt bij elke overwinning, groot én klein.

De “founding partners” van NuTheorie kennen elkaar al sinds hun studententijd. Ze studeerden aan de Erasmus Universiteit, vol fantasieën over wat ze met de rest van hun leven wilden doen. Rijopleidingen geven zat daar echter niet tussen. Over één ding waren ze het wel eens: ze zouden de wereld verkennen. Zo gezegd, zo gedaan. Ze maakten samen een jaar-lange reis die ze nooit zullen vergeten. Maar ja, ooit moesten ze weer naar huis.

Now what?
Blut maar geïnspireerd keerden de heren terug naar Nederland en terug naar de realiteit. Het was tijd om te solliciteren en tegelijkertijd uit te vogelen wat ze met hun carrières wilden doen. Uiteindelijk besloot één van hen toch tijdens het solliciteren een opleiding tot rijinstructeur te volgen. Eenmaal daar sprak hij met rijinstructeurs die keer op keer aangaven dat veel van hun leerlingen moeite hadden met slagen voor het theorie-examen (het klonk heel normaal dat iemand er 7 keer over deed). Hier wilden ze verandering in brengen.

"Er moest verandering komen in het traject naar het rijbewijs, en hier hebben we voor gezorgd"

Zo ontstond het idee om hun al universitaire achtergronden en specialisaties te bundelen en theorieles te geven op een manier die jonge mensen echt zou aanspreken. Zonder twijfel schakelden zij hulp in van hun vertrouwde vrienden van de universiteit, ieder met hun eigen specialiteit. Samen met hen en alle verschillende achtergronden in psychologie en communicatie stelden zij, gebaseerd op wetenschappelijke onderzoeken, een moderne, doeltreffende cursus op: NuTheorie 1.0.

Het begon met 5 leerlingen, doorgestuurd door rijinstructeurs, die allemaal in één keer slaagden. Deze leerlingen spraken zich lovend uit over de manier van lesgeven en raadden de cursus direct bij hun vrienden aan. Er bestond geen moment van twijfel tussen de oude vrienden, dus doken ze in het diepe, niet wetend waar het toe zou leiden. Met een flinke lening van de vader van een van de oprichters, die gelukkig blind vertrouwen had in hun visie, konden ze aan de slag.

Zo groeide het klasje van 5 naar 10, van 10 naar 20, en één klasje van 20 werden meerdere klassen op meerdere locaties tot ze met geen mogelijkheid meer hooi op hun vork konden nemen... Tenzij ze zouden uitbreiden. En dat deden ze.

"We gaan voor kwaliteit en dat zie je in alles terug. Daarom zijn we ook zo enorm snel gegroeid"

De “founding partners” stonden zelf dagelijks voor de klas, maakten meer dan 80-urige werkweken, vaak zelfs 100+ uren per week! Ze kozen er bewust voor om gezond te groeien en de juiste mensen met de juiste training voor de klas te krijgen. Zo werd de nadruk op constant herinvesteren, kwaliteit en professionalisering in alle aspecten van het bedrijf gelegd.

Er kwamen op den duur meer cursusleiders bij, ze startten een klantenservice en stichtten zo een bedrijf dat inmiddels is uitgegroeid tot bijna 50 medewerkers, 24 cursuslocaties verspreid door heel Nederland, honderden uren aan lesmateriaal en honderdduizenden gelukkige klanten met hun theorie in de pocket.

De klant staat altijd centraal, kwaliteit is binnen het bedrijf niet onderhandelbaar. Het is ook de band en de motivatie tussen deze natuurondernemers die hun producten en hun bedrijven een succes hebben gemaakt. Inmiddels is er een heel team hard op weg een autoriteit in de rijschoolwereld te blijven op het vlak van educatie en te worden op andere vlakken in de branche.

Onze missie

"Wij geloven dat educatie anders kan. Daar gaan wij voor"

Bij NuTheorie geloven we in een innovatieve vorm van educatie. Wij staan voor een nieuwe en leuke manier van onderwijs die impact heeft op de doelgroep. Plezier hebben tijdens het studeren vinden we belangrijk. Bij ons staat dan ook voorop: lachen - leren - slagen!

"Onze cursisten slagen met vlag en wimpel dankzij onze moderne lesmethodes"

De cursus die we bieden is enorm effectief doordat we met een moderne en wetenschappelijk onderbouwde lesmethode werken. Onze enthousiaste cursusleiders voegen daar een flinke dosis humor aan toe, waardoor cursisten erg genieten van een cursusdag bij ons. We spreken de taal van de jongeren en mede daarom is onze cursus zo doeltreffend.‍

"Ons doel is om een bijdrage te leveren aan de verkeersveiligheid door cursisten de theorie op een verantwoorde manier te leren"

Wij willen onze cursisten op een verantwoorde manier de auto theorie bijbrengen en ze in één keer laten slagen. Op die manier dragen we ook bij aan de verkeersveiligheid. En daar zijn we trots op! Het leren op deze effectieve manier zoals bij NuTheorie is inmiddels de nieuwe standaard. Moeilijk wordt makkelijk, het bespaart je tijd en reisjes naar het CBR. We’ve got you!

De kracht van een goede theorieopleiding

Dikke pillen zijn verleden tijd, maar er moet toch nog steeds gestudeerd en geleerd worden. Talloze onderzoeken wijzen erop dat jongeren tegenwoordig het beste leren door moderne methodes, zoals visualisatie. Denk hierbij aan afbeeldingen, video's, GIFjes, en computerspelletjes. Toch helpen ouderwetse geheugensteuntjes ook nog steeds: ezelsbruggetjes, oefenvragen, en veel herhaling behoren tot de effectieve klassiekers van het leren. Bij fysieke lessen in een klaslokaal is ook een innemende toon en een gezonde dosis humor behulpzaam voor het overbrengen van informatie. Met deze middelen kunnen zowel docenten als studenten het meeste uit een les halen zodat alles niet alleen goed begrepen wordt, maar ook lang in het geheugen blijft.

Visuele Hulpmiddelen

Tegenwoordig schrikken veel mensen af van een grote lap tekst, niet alleen jongeren. Volgens het Social Science Research Network (1) leert ongeveer 65% van de bevolking het liefst visueel door o.a. infographics en andere mediavormen. Plaatjes of foto’s worden al jaren gebruikt om informatie uit te beelden, maar we hebben nu ook toegang tot video's, GIFs en animaties die bijvoorbeeld tijdens de cursus van Nutheorie de aandacht van onze kandidaten trekken. Vreemd genoeg wordt hier echter weinig gebruik van gemaakt in het moderne onderwijs.

  • Ondanks dat maar 10% van middelbare school studenten het best auditief leren worden 80% van de lessen oraal gegeven. – University of Illinois Extension, 2009
  • 90% van alle informatie die we opnemen is visueel. – Hyerle, 2000
  • Visuele hulpmiddelen in de les kunnen zorgen voor een 400% verbetering in het leren. – 3M Corporation, 2001
  • Het menselijk brein heeft maar ¼ seconde nodig om een symbool te verwerken en er een betekenis aan te koppelen, terwijl het 6 seconden duurt om 20-25 woorden te lezen. – Thorpe, S., Fize, D. & Marlot, C. (1996)
  • Men kan de inhoud van 2500 afbeeldingen met een nauwkeurigheid van 90% onthouden 72 uur nadat ze er maar 10 seconden naar gekeken hebben. Een jaar later kan men deze afbeeldingen nog voor ongeveer 63% onthouden. Ter vergelijking: Slechts 10% van de studenten kan de stof van een traditionele lezing onthouden na 72 uur. Na een jaar is hier bijna niets van over. – Crockett, 2010

Oftewel: De visuele hulpmiddelen in onze dagcursus en onze online theoriecursus zorgen ervoor dat de stof sneller op wordt genomen, duidelijker blijkt, en langer wordt onthouden. Een aanrader dus!

Herhaling

De reden dat we informatie beter onthouden als het een paar keer herhaald wordt is niet alleen omdat we het vaker zien; uit een studie door professors Anderson en Schooler van Carnegie Mellon University (2) blijkt dat wij er instinctief van uitgaan dat dingen die meerdere keren in het verleden gebeurd zijn, een grote kans hebben om ook vaak voor te komen in de toekomst. Hierdoor werken onze hersenen extra hard om deze informatie op te slaan voor wanneer het weer van pas komt. Door selectieve herhaling wordt dus de belangrijkste informatie “gehighlight” in ons hoofd, waardoor we het makkelijker terug kunnen vinden.

Duits psycholoog Hermann Ebbinghaus (3) staat o.a. bekend om zijn theorie over de leer- en vergeetcurve. Deze houdt in dat als lesstof niet herhaald of geoefend wordt, alle kennis wegzakt. Om dit te voorkomen raadt Ebbinghaus aan om niet in één keer, maar in gespreide momenten de stof te herhalen, beter bekend als “spaced repetition.” Taalwetenschapper Paul Limsleur (4) voegt toe dat je dit het beste kunt doen als je de stof nog ongeveer 60% herinnert.

Daarom stelt NuTheorie voorafgaand de dagcursus het oefenmateriaal al weken van te voren beschikbaar zodat leerlingen dit in behapbare delen kunnen doornemen en herhalen. Wanneer ze vervolgens op de cursusdag verschijnen klinkt ongeveer 60% van de stof ze al bekend in de oren. Zo worden de leerlingen niet overweldigd door nieuwe informatie en kunnen ze focussen op de puntjes die nog niet in hun geheugen geprent staan. Maar ook tijdens de cursus worden de belangrijkste dingen meerdere keren herhaald.

Ezelsbruggetjes

We gebruiken sinds kinds af aan al ezelsbruggetjes om het leven beter te begrijpen. Knokkels vertellen ons het aantal dagen in een maand, onze linkerduim en wijsvinger vormen een L, en natuurlijk DROL: Dicht Rechts, Open Links. Hongaars-Amerikaanse psycholoog Csikszentmihaly, de man achter de positieve psychologie beweging en het flow-begrip, is een groot voorstander van ezelsbruggetjes. Hij gebruikt zelfs een soort Mama Appelsap zin voor de uitspraak van zijn eigen naam: Chick-sent-me-high. Die zul je niet snel vergeten!

Dit soort woordspelingen zijn samen met acroniemen en andere ezelsbruggetjes zeer effectief in het onthouden van onbekende termen, rijtjes woorden of zelfs de volgorde van dingen. Denk bijvoorbeeld aan TV-TAS voor de waddeneilanden, of “X is niks” voor het verkeersbord verboden stil te staan. Ook door middel van rijmpjes of liedjes is nieuwe informatie makkelijker te onthouden. Dit hoeft niet op het niveau Shakespeare of Billie Eilish; gooi een duidelijk concept op een catchy beat en je onthoud het geheid. Jaren na de cursus zullen leerlingen van Nutheorie nog steeds in de douche rappen: “Baby omgedraaid, airbag uit. Baby omgedraaid airbag uit. Baby omgedraaid……”

Humor

Humor kan niet alleen aandacht trekken maar ook interesse in een onderwerp verhogen. Volgens Dr. Daniel Berlyne (6), een expert in experimentele en verkennende psychologie, leidt alles dat verwachtingen doorbreekt of mensen verrast tot een fysieke en mentale opwinding. Met behulp hiervan tover je gemakkelijk een inattentieve student naar een attentieve student, waardoor hun prestatie snel verbetert.

Professor Ronald Berk van John Hopkins University (7) is een goed voorbeeld van hoe een leraar humor in een klaslokaal kan implementeren om productiviteit omhoog te halen. “WWanneer ik een lokaal binnenloop wil ik de hele sfeer veranderen naar één waar iedereen plezier heeft van de stof, zelfs als deze complex is,” zegt Dr. Berk, schrijver van Professors are from Mars, Students are from Snickers: How to Write and Deliver Humor in the Classroom and in Professional Presentations. “Het helpt tegen de stress en zenuwen.”

Echter moet er niet zomaar willekeurig gegrapt en gegrold worden; de humor moet wel aansluiten op de lesstof en de leerlingen er niet van afleiden. Dit beaamt Dr. Avner Ziv in zijn studie Het humoreffect: Differentiële Verwerking en Bevoorrechte Retrieval. Dr. Ziv is een professor op de afdeling Psychologie en Onderwijs aan de universiteit van Tel Aviv en schreef o.a. Persoonlijkheid en Gevoel Voor Humor. Volgens Ziv’s onderzoek (8) is de beste methode om eerst de lesstof serieus uit te leggen, deze dan grappig te illustreren en uiteindelijk nogmaals duidelijk te herhalen.

Wij zijn trots op onze vele positieve Google- en Facebook reviews, waarvan velen vol complimentjes staan over hoe grappig de cursusleiders zijn. Hierdoor genieten kandidaten van de cursus ondanks het niet-altijd-even-spannende onderwerp. Met een perfecte balans tussen serieuze uitleg en een gezonde dosis humor laten de enthousiaste cursusleiders hun kandidaten slagen én lachen.

Oefenmateriaal

Uit een studie van Washington University (9) blijkt dat oefentests helpen met het bewaren van informatie in ons langetermijngeheugen. Studenten die een oefenexamen aflegden na het bestuderen van de stof presteerden aanzienlijk beter dan studenten die alleen de informatie hadden herlezen.

Door oefenvragen te beantwoorden kunnen leerlingen goed beoordelen waar hun sterke en zwakke punten liggen en waar ze wat extra aandacht aan moeten besteden. Als het meevalt voelen ze zich zelfverzekerd, als het tegenvalt is het beter dat ze de schok voelen wanneer het nog niet telt. Daarom biedt Nutheorie honderden oefenvragen, compleet met scores en uitleg. Neem deze een aantal keer door en het CBR-examen is een eitje.

De 4 V’s

Lichaamstaal is belangrijk. Toon is belangrijk. Deze elementen zijn zo instinctief dat zelfs mensen die blind geboren zijn hun handen voor hun ogen houden als ze iets horen dat ze niet prettig vinden, ook al hebben ze nog nooit iemand anders dit zien doen. Andersom schreeuwen mensen die doof zijn geboren als ze kwaad, gefrustreerd of verdrietig zijn, ook al hebben ze dit nog nooit gehoord. Net zo instinctief als het creëren van onze eigen toon en lichaamstaal is het opvatten van die van een ander. Wij voelen gelijk aan of we iemand interessant, sympathiek, intelligent, of krachtig vinden, en of we zijn/haar verhaal willen horen. Niemand wil naar een stugge, monotone presentator luisteren die urenlang doordreunt. Tegelijkertijd kunnen we ook afknappen van overdreven variatie; op een boeiende manier presenteren is dus een kunst. Volgens een studie die gepubliceerd werd door de Stanford Graduate School of Business (10) waarin 100,000 presentaties aandachtig geanalyseerd zijn komt deze kunst neer op 4 V’s: verbaliteit, vocaliteit, visualisatie, en vitaliteit. Dit betekent dat onze spreektaal, toon, lichaamstaal, en passie de sleutels zijn voor het geven van een boeiende presentatie. Onze woordkeuze en zinsopbouw moeten geschikt zijn voor het publiek. Vermijd jargon en praat niet zoals je zou schrijven; houd het simpel en kort maar krachtig. Het volume, de snelheid, en de flow waarin we praten moeten gevarieerd zijn, want elke verandering wekt opnieuw de aandacht van de luisteraar. Oogcontact schept een band met het publiek terwijl sterke gezichtsuitdrukkingen (niet te boos kijken) en grote gebaren juist een beeld van autoriteit scheppen. Als laatste moet de sprekers passie en enthousiasme keer op keer naar voren komen, zelfs als deze al honderden malen dezelfde presentatie heeft gegeven. Het publiek hoort de sprekers bericht namelijk voor het eerst en moet meegesleept worden. Ja, zelfs bij auto theorie. Juist bij de auto theorie.

De presentatoren van Nutheorie krijgen gepaste, doorlopende training waardoor ze deze 4 V’s door en door beheersen. Ondanks de vroege starttijd van de fysieke cursussen blijven cursisten er goed bij door het contact dat ze met de cursusleider leggen. Ook de online video’s kunnen urenlang bekeken worden zonder te vervelen. Het is de kennis die deze presentatoren beheersen en moeten overbrengen maar het is hun talent voor communicatie dat dit niet alleen mogelijk, maar een succes maakt.

Door alle bovenstaande methodes en hulpmiddelen te benutten biedt het team achter Nutheorie boeiende, grappige, duidelijke en effectieve cursussen om de autotheorie van Aanhangwagen tot Zebrapad te leren. Zeg dat oude saaie boek dus maar gedag en maak kennis met deze nieuwe manier van opleiden!

  Traditioneel auto theorieboek Nutheorie Cursus + lesmateriaal Nutheorie Online
Visuele hulpmiddelen
Spaced repetition Soms
Ezelsbruggetjes Soms
Leren door vragen
Humor
Oefenvragen Soms
De 4 V’s

Citaties

  1. Bradford, William C. “Reaching the Visual Learner: Teaching Property Through Art.” The Law Teacher, vol. Vol.11, 2011. Social Science Research Network, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=587201.
  2. Anderson, John R., and Lael J. Schooler. “Reflections of the Environment in Memory.” Association for Psychological Science, vol. Vol. 2 Issue 6, 1991, https://doi.org/10.1111%2Fj.1467-9280.1991.tb00174.x.
  3. Ausubel, David P., and Mohamed Youssef. “The Effect of Spaced Repetition on Meaningful Retention.” The Journal of General Psychology, vol. Vol. 73, 1963, https://doi.org/10.1080/00221309.1965.9711263.
  4. Limsleur, Paul. “A Memory Schedule.” The Modern Language Journal, vol. Vol. 51 No. 2, 1967, https://doi.org/10.2307/321812.
  5. Ford, Thomas E., et al. “The Psychology of Humor: Basic Research and Translation.” Translational Issues in Psychological Science, vol. 2016, Vol. 2, No. 1, 1–3, 2016. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/299475839_The_Psychology_of_Humor_Basic_Research_and_Translation.
  6. Stambor, Zak. “How laughing leads to learning.” American Psychological Association, vol. Vol. 37 No. 7, 2006, https://www.apa.org/monitor/jun06/learning.
  7. Ziv, Avner. “Teaching and learning with humor: Experiment and replication.” The Journal of Experimental Education, vol. Vol. 57 No.1, 1988, pp. 4-15, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220973.1988.10806492.
  8. Roediger, Henry L., and Jeffrey D. Karpicke. “Test-Enhanced Learning: Taking Memory Tests Improves Long-Term Retention.” Psychological Science in the Public Interest, vol. Vol. 17 Issue 3, 2006. Sage Journals, https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01693.x.
  9. Abrahams, Matt. “A Big Data Approach to Public Speaking.” Stanford Graduate School of Business, 2016, https://www.gsb.stanford.edu/insights/big-data-approach-public-speaking.

Responsible & effective learning

“To provide an understandable, effective, but also fun course for our students and prepare them responsibly for the theory exam. Something that was still missing in the route to a driving license, but had a big demand."

The course we offer is incredibly effective because we utilize a modern, scientifically-backed teaching method. Our passionate instructors bring in a healthy dose of humor, ensuring the course day is fun for our students. We speak the language of young people, which is why our course works so well.

How does it work?

When students choose a full online theory course, they get unlimited access to the online theory package for a certain period.

This package includes a full video course, an expanded e-book, hundreds of practice questions, and plenty of exams similar to those of the CBR. With this package, students can independently, effectively, and responsibly prepare for the CBR exam.

By doing so, they fully master the theory and increase their chances of passing the CBR theory exam in one go.

We use methods that clarify the material and add an attractive twist. This way, you learn the theory in the most fun and effective way!

Check out the "The power of a good theory course" page if you're curious about how exactly the course works so effectively.

How does NuTheorie contribute to road safety?

We’ve helped more than 270,000 students pass their theory, and the popularity of our online theory course continues to grow each day because candidates simply experience this as a pleasant way to study. Instead of flipping through thick books or spending weeks in a classroom, many opt for a course that not only helps them pass but also truly speaks to them.

That’s why our course has more than 37,000 reviews on Google Reviews and 19,000 positive reviews on Facebook with an average rating of 5 out of 5 stars. We also earn a score of 9.7/10 on Feedback Company based on 8,300 reviews. Additionally, studies with data from CBR from 2018, 2019, 2020, 2021, 2022, 2023, and 2024 show that we have had the highest pass rate for six consecutive years among all car theory providers in the Netherlands. The result over these six years is 83.4%, far surpassing the national average of 43.9%.

Our methods are both responsible and effective. We ensure that our students can safely hit the road and that their new knowledge will stay with them forever. This way, we contribute to improving road safety in the Netherlands!

A group of people standing next to each other.

How it all started

NuTheorie was founded by friends with a clear mission and ambition, and you can see it in every aspect of their work: the joy with which they start each day, the passion they pour into perfecting every detail, and the pride that radiates from them with every success, big and small.

The founding partners of NuTheorie have known each other since their university days. They studied at Erasmus University, full of ideas about what they wanted to do with the rest of their lives. However, teaching driving lessons wasn't part of the plan. But there was one thing they agreed on: they would explore the world. And so, they did. They went on a year-long trip that they will never forget. But eventually, they had to return home.

Now what?
Broke but inspired, the men returned to the Netherlands and faced reality. It was time to apply for jobs while figuring out what they wanted to do with their careers. Eventually, one of them decided to take a driving instructor course while job hunting. There, he spoke with driving instructors who repeatedly said that many of their students struggled to pass the theory exam (it was quite normal for someone to take it seven times). They wanted to change that.

"There needed to be a change in the path to getting a driver's license, and we made sure that happened.”

This is how the idea was born to combine their academic backgrounds and specializations and teach theory in a way that would truly appeal to young people. Without a doubt, they called upon their trusted university friends, each with their own specialty. Together with them, and with backgrounds in psychology and communication, they created a modern, effective course based on scientific research: NuTheorie 1.0.

It started with 5 students, referred by driving instructors, all of whom passed on their first attempt. These students spoke highly of the teaching method and immediately recommended the course to their friends. There was no hesitation among the old friends, so they dived in headfirst, not knowing where it would lead. With a significant loan from one of the founders' fathers, who had blind trust in their vision, they got to work.

And so, the class grew from 5 to 10, from 10 to 20, and one class of 20 became multiple classes at various locations, until they simply couldn't take on any more students... unless they expanded. And they did.

"We aim for quality, and you can see that reflected in everything we do. That's why we've grown so fast."

The founding partners were in the classroom every day, working more than 80-hour workweeks, often even over 100 hours per week! They consciously chose to grow healthily and bring in the right people with the right training to teach. This led to a focus on constantly reinvesting, quality, and professional development in all aspects of the business.

Over time, more instructors joined, they started a customer service department, and founded a company that has now grown to nearly 50 employees, 24 course locations throughout the Netherlands, hundreds of hours of course material, and hundreds of thousands of happy customers with their theory in hand.

The customer is always at the heart of everything they do, and quality is non-negotiable. It is also the bond and motivation between these natural entrepreneurs that has made their products and company a success. Now, a whole team is hard at work to remain an authority in the driving school world when it comes to education and to become influential in other areas of the industry as well.

Our mission

"We believe that education can be different. That’s where we stand for"

At NuTheorie, we believe in an innovative form of education. We stand for a new and fun way of teaching that makes an impact on the target audience. Having fun while studying is important to us. Our motto is: laugh - learn - succeed!

"Our students pass with flying colors thanks to our modern teaching methods."

The course we offer is highly effective because we use a modern and scientifically supported teaching method. Our enthusiastic instructors add a good dose of humor, making the course day enjoyable for our students. We speak the language of young people, and that’s why our course is so effective.

"Our goal is to contribute to road safety by teaching students the theory in a responsible way."

We want to teach our students the car theory in a responsible way and help them pass on the first try. In doing so, we also contribute to road safety, and we're proud of that! Learning in such an effective way, like at NuTheorie, has become the new standard. What seems difficult becomes easy, saving you time and trips to the CBR. We’ve got you!

The power of good theory education

Thick books are a thing of the past, but studying and learning are still essential. Numerous studies show that young people today learn best through modern methods, such as visualization. Think of images, videos, GIFs, and video games. However, old-fashioned memory aids still work: mnemonics, practice questions, and a lot of repetition are effective classics in learning. In online courses, an engaging tone and a healthy dose of humor also help in conveying information. With these tools, the student can get the most out of a course, ensuring that everything is not only well understood but also sticks in the memory.

Visual study material


Nowadays, many people are put off by large chunks of text, not just young people. According to the Social Science Research Network (1), about 65% of the population prefers to learn visually through things like infographics and other media forms. Pictures or photos have been used for years to illustrate information, but now we also have access to videos, GIFs, and animations that, for example, capture the attention of our candidates during Nutheorie's course. Strangely, however, little use is made of this in modern education.

  • Although only 10% of high school students learn best auditorily, 80% of lessons are delivered orally. – University of Illinois Extension, 2009
  • 90% of all information we take in is visual. – Hyerle, 2000
  • Visual aids in the classroom can lead to a 400% improvement in learning. – 3M Corporation, 2001
  • The human brain only needs ¼ second to process a symbol and associate meaning with it, while it takes 6 seconds to read 20-25 words. – Thorpe, S., Fize, D., & Marlot, C. (1996)
  • People can remember the content of 2,500 images with 90% accuracy 72 hours after looking at them for only 10 seconds. A year later, they can still recall these images about 63% of the time. In comparison: Only 10% of students can retain the material from a traditional lecture after 72 hours. After a year, almost nothing remains. – Crockett, 2010

In other words, the visual aids in our theory courses ensure that the material is absorbed faster, is clearer, and is remembered longer. Highly recommended!

Repetition

The reason we remember information better when it is repeated a few times is not just because we see it more often; a study by Professors Anderson and Schooler of Carnegie Mellon University (2) shows that we instinctively assume that things that have happened multiple times in the past are likely to occur frequently in the future. As a result, our brains work extra hard to store this information for when it will be useful again. Through selective repetition, the most important information is "highlighted" in our minds, making it easier to retrieve.

German psychologist Hermann Ebbinghaus (3) is known for his theory on the learning and forgetting curve. This theory suggests that if material is not repeated or practiced, all knowledge fades away. To prevent this, Ebbinghaus recommends not repeating everything at once, but instead spreading out the repetition over time, better known as "spaced repetition." Linguist Paul Limsleur (4) adds that this is best done when you still remember about 60% of the material.

That’s why with the Nutheorie video course, the students get access to all chapters for the whole duration of their preferred package, so they can go through the content and repeat it in manageable chunks. Within the course itself, the most important points are repeated several times, helping the students memorising them.

Mnemonics

Since childhood, we’ve been using mnemonics to better understand life. Knuckles tell us the number of days in a month, our left thumb and index finger form an L, and of course, DROL: Dicht Rechts, Open Links (Close Right, Open Left). Hungarian-American psychologist Csikszentmihalyi, the man behind the positive psychology movement and the concept of "flow," is a big proponent of mnemonics. He even uses a "Mama Appelsap" sentence for the pronunciation of his own name: "Chick-sent-me-high." You'll never forget that!

This type of wordplay, along with acronyms and other mnemonics, is very effective in remembering unfamiliar terms, lists of words, or even the order of things. For example, think of TV-TAS for the Wadden Islands or “X is nothing” for the traffic sign prohibiting standing still. New information is also easier to remember through rhymes or songs. This doesn’t need to be Shakespeare or Billie Eilish-level; just put a clear concept to a catchy beat and you’ll definitely remember it. Years after the course, Nutheorie students will still rap in the shower: “Baby turned around, airbag off. Baby turned around airbag off. Baby turned around...”

Learning Through Questions

When students only need to listen to an explanation, their attitude quickly becomes passive, but when questions are asked, they start thinking critically. "I think I know the answer. Could this be it? Or is that more logical?" Questions require the student to develop a deeper understanding of the material to even think about an answer.

Classical Greek philosopher Socrates (5) used questioning as an educational method to allow his students to find the answers themselves. The concept of the Socratic dialogue is still used today, from parents teaching their children to think for themselves to teachers not wanting to spoon-feed their pupils. Now, "what do you think the meaning of life is?" is a different matter from "when should you indicate direction at a roundabout?" but it still works. This is evident in Nutheorie’s course, which is based on questions with explanations built around them. This way, students also know what to expect on the actual exam. The philosophy, however, we leave to the Greeks.

Humor

Humor not only grabs attention but can also increase interest in a subject. According to Dr. Daniel Berlyne (6), an expert in experimental and exploratory psychology, anything that breaks expectations or surprises people leads to physical and mental excitement. With this, you can easily turn an inattentive student into an attentive one, quickly improving their performance.

However, humor shouldn’t just be randomly thrown in; it needs to connect to the lesson material and not distract the student. Dr. Avner Ziv in his study The Humor Effect: Differential Processing and Privileged Retrieval agrees with this. Dr. Ziv is a professor of Psychology and Education at Tel Aviv University and wrote Personality and Sense of Humor. According to Ziv’s research (8), the best method is to first explain the material seriously, then illustrate it humorously, and finally, clearly repeat it again.

We are proud of the many positive Google and Facebook reviews, many of which praise the humor of our course presenters. This allows students to enjoy the course, even though the topic might not always be the most exciting. With a perfect balance of serious explanation and a healthy dose of humor, our enthusiastic speakers presenting the course help our candidates succeed and laugh.

Practice Material

A study from Washington University (9) shows that practice tests help store information in long-term memory. Students who took a practice test after studying the material performed significantly better than those who only reread the information.

By answering practice questions, students can assess where their strengths and weaknesses lie and where they need to pay more attention. If things go well, they feel confident, but if they struggle, it’s better to face the challenge now rather than later. That’s why Nutheorie offers hundreds of practice questions, complete with scores and explanations. Go over them a few times, and the CBR exam will be a piece of cake.

The 4 V’s

Body language is important. Tone is important. These elements are so instinctive that even people who are blind from birth cover their eyes when they hear something they don’t like, even if they've never seen anyone else do it. Conversely, people born deaf scream when they’re angry, frustrated, or sad, even if they’ve never heard a scream. Just as instinctively as we create our own tone and body language, we interpret those of others. We immediately sense whether someone is interesting, friendly, intelligent, or powerful, and whether we want to hear their story. No one wants to listen to a stiff, monotone presenter who drones on for hours. At the same time, we can also be turned off by excessive variation; presenting in an engaging way is an art. According to a study published by the Stanford Graduate School of Business (10), which analyzed 100,000 presentations attentively, this art comes down to 4 V’s: verbalization, vocalization, visualization, and vitality. This means that our speech, tone, body language, and passion are the keys to delivering an engaging presentation. Our choice of words and sentence structure should be appropriate for the audience. Avoid jargon and don’t talk as if you were writing; keep it simple and concise but powerful. The volume, speed, and flow of our speech should vary, as each change grabs the listener’s attention again. Strong facial expressions (don’t look too angry) and large gestures create an image of authority. Lastly, the speaker’s passion and enthusiasm must come through repeatedly. The student is hearing the speaker’s message for the first time and needs to be engaged. Yes, even in driving theory. Especially in driving theory.

The presenters at Nutheorie undergo appropriate, ongoing training, so they fully master these 4 V’s. Students stay engaged because of the connection they establish with the speaker, and the videos can be watched for hours without getting boring. It’s the knowledge these presenters master and need to convey, but it’s their communication skills that make it not just possible, but a success.

By utilizing all of the above methods and tools, the team behind Nutheorie offers engaging, funny, clear, and effective courses to learn car theory from Trailer to Crosswalk. Say goodbye to the old boring book and say hello to this new way of educating!

  Traditional car theory book Nutheorie Online course
Visual study materials
Spaced repetition Sometimes
Mnemonics Sometimes
Learning by questioning
Humor
Practice questions Sometimes
The 4 V’s

Citations

  1. Bradford, William C. “Reaching the Visual Learner: Teaching Property Through Art.” The Law Teacher, vol. Vol.11, 2011. Social Science Research Network, https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=587201.
  2. Anderson, John R., and Lael J. Schooler. “Reflections of the Environment in Memory.” Association for Psychological Science, vol. Vol. 2 Issue 6, 1991, https://doi.org/10.1111%2Fj.1467-9280.1991.tb00174.x.
  3. Ausubel, David P., and Mohamed Youssef. “The Effect of Spaced Repetition on Meaningful Retention.” The Journal of General Psychology, vol. Vol. 73, 1963, https://doi.org/10.1080/00221309.1965.9711263.
  4. Limsleur, Paul. “A Memory Schedule.” The Modern Language Journal, vol. Vol. 51 No. 2, 1967, https://doi.org/10.2307/321812.
  5. Ford, Thomas E., et al. “The Psychology of Humor: Basic Research and Translation.” Translational Issues in Psychological Science, vol. 2016, Vol. 2, No. 1, 1–3, 2016. Researchgate, https://www.researchgate.net/publication/299475839_The_Psychology_of_Humor_Basic_Research_and_Translation.
  6. Stambor, Zak. “How laughing leads to learning.” American Psychological Association, vol. Vol. 37 No. 7, 2006, https://www.apa.org/monitor/jun06/learning.
  7. Ziv, Avner. “Teaching and learning with humor: Experiment and replication.” The Journal of Experimental Education, vol. Vol. 57 No.1, 1988, pp. 4-15, https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00220973.1988.10806492.
  8. Roediger, Henry L., and Jeffrey D. Karpicke. “Test-Enhanced Learning: Taking Memory Tests Improves Long-Term Retention.” Psychological Science in the Public Interest, vol. Vol. 17 Issue 3, 2006. Sage Journals, https://doi.org/10.1111/j.1467-9280.2006.01693.x.
  9. Abrahams, Matt. “A Big Data Approach to Public Speaking.” Stanford Graduate School of Business, 2016, https://www.gsb.stanford.edu/insights/big-data-approach-public-speaking.